marketing i reklama

Czy reklama ma się dobrze?

Zastosowanie coraz to nowszych metod reklamowych i coraz to bardziej zaskakujących kampanii reklamowych może rodzić pytanie, czy reklama zawsze spełnia wymogi etyczne czy może marketing stał się tak bardzo kontrowersyjny, co jest ceną przyciągnięcia uwagi potencjalnego konsumenta czy odbiorcy, że już przekroczył bariery, które moglibyśmy uznać za właściwe, czy w niektórych przypadkach nawet moralne?

Reklama ma dwa podstawowe zadania, pierwsze – przyciągnąć uwagę osoby w pobliżu, drugie – zainteresować odbiorcę na tyle, by został z nami na trochę dłużej i w końcu dokonał zakupu (czy obejrzał/wysłuchał audycji, jeśli chodzi o media). Zainteresowanie odbiorcy wydaje się być związane bardziej z merytoryczną czy praktyczną zawartością produktu, jednak nie zawsze jest to podstawą naszej (również podświadomej) decyzji o pozostaniu z reklamą lub produktem na trochę dłużej.

Przypomnijmy sobie, kiedy ostatnio obejrzeliśmy jakiś teledysk widząc kontrowersyjny obrazek pochodzący z klipu, kiedy ostatnio weszliśmy do jakiegoś sklepu widząc rabaty do 80% na wszystkie produkty (jednocześnie wychodząc stamtąd nie tylko z produktami uprzednio przecenionymi do 80% wartości, prawda?). Kampanie reklamowe posługują się coraz to bardziej kontrowersyjnymi treściami, co skutkuje uniewrażliwieniem się odbiorców na konkretny rodzaj bodźców. Pomyślmy na przykład o szokującej kiedyś nagości, która jest dzisiaj obecnie stosowana (w większym bądź mniejszym stopniu oczywiście) na prawie każdym naszym kroku.

Wydaje się, że każda agencja reklamowa, jak nigdy, staje przed dylematem tego, co jeszcze jest etyczne czy nie, tym samym stając przed dylematem, co jest ważniejsze osiągnięcie lepszych wyników sprzedaży produktu czy stosowanie się do stonowanych reguł wypracowanych przez długie lata marketingu. Obawiając się porażki z konkurencją coraz częściej to pierwsza opcja zyskuje większe poparcie, ale w końcu wszystko zależy od konkretnego reklamodawcy czy przedsiębiorstwa. Możemy mieć tylko nadzieje, że reklamy nas jeszcze nie raz pozytywnie zaskoczą, z naciskiem na słowo 'pozytywnie’…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *